Skip to main content

hobi lama tapi bermula kembali

selama 5-6 tahun aku kejap timbul kejap tenggelam.  aku ada try hobi baru. 

aku pernah try menjahit. aku??? menjahit? hahahaha kelakar! perangai cam jantan ada hati nak menjahit.  sempat laa bertahan 2-3 bulan.  lepas tu krik kriiik kriiiiik.  alasan?  jauh sangat tempat belajar.  tol pun dah naik.  alasan semata

lepas tu aku ada jugak buat hobi baru.  gardening.  haa yang ni kena dengan jiwa aku.

aku pun tak sangka aku ada bakat menanam.  lepas tu ada benda2 tahik yang terjadi dalam hidup aku.  benda yang sangat2 ketahian.  heiii kata dah insof tapi still suka sebut tahi?  biar ahh.  slow slowww.

now aku start balik.  baru sangat.  jadi aku pikir bagus jugak medium blog dikongsi bab2 tanam menanam.

mana tau kan.  korang yang feeling orang damansara orang subang jaya orang kota metropolitan teringin nak buat urban farming tapi takde keberanian.  meh aku share.  itupun kalau aku rajin.  ahakss

ketahuilah berkebun ni best.  kalau kau minat laa.  tapi kena rajin sebab berkebun ni komitmen sepanjang masa.

nah aku tunjuk sikit progress tanaman aku yang tak sampai sebulan pun lagi.





comel kan?  dari sekecik2 bijik benih boleh jadi sebesar2 pokok yang memberi rezeki untuk kita.  

ehh tibe2 malas nak menaip.  nak sambung buat keje.  okbai :)

Popular posts from this blog

menuju ketenangan

aku kemas semua barang aku hanya ambil masa seminggu. memang kebanyakan barang, aku dah siap letak dalam box clear. memang bersedia untuk angkut bila-bila masa. dalam masa 10 hari, aku cari rumah yang menepati citarasa aku. rumah yang punya halaman. sebab aku nak abdikan diri kepada tanah. dalam masa 10 hari tu juga kitaorang cari 'impian' jodoh aku sebelum ini. impian yang dah makan masa bertahun-tahun. semua benda smooth sangat. belum pun bulan March, aku selamat keluar dari tempat yang tak mungkin aku jejaki lagi. bukan sombong, tapi tempat tu mengundang kenangan pahit. walau tetap ada manisnya, tapi terlalu pahit untuk aku jejak sekali lagi. and yeaaahhhh. ALHAMDULILLAH. walau tetap ada struggle dalam hidup sekarang. tapi ketenangan sentiasa temani hati aku. aku hanya mampu bersyukur. disamping baiki diri sehingga aku tergolong antara makhluk-makhluk yang paling disayangi. insya Allah.

Sesak

Januari 2017 rumahtangga aku dah macam rumah yang tak bertangga. kadang aku rasa aku berkahwin dengan pokok. aku cuba faham situasi setiap orang di sekeliling aku. tapi kenapa tak ada sorang pun yang cuba faham yang aku juga terseksa? seksa yang tak tau nak diluah kepada siapa. seksa yang terlalu menyesakkan dada. aku nak keluar dari neraka dunia ini. aku dah penat berjodohan dengan manusia yang tak boleh buat keputusan dan tak mampu utarakan apa dalam hati. akhirnya.. aku kembali kepada Pencipta. kembali bergantung dengan Dia. Masa tu ofis aku sunyi sebab semua balik kampung, CNY. aku tergerak hati untuk betulkan kembali solat aku. even aku pakai tudung, aku puasa. tapi solat aku tak jaga. aku bukak youtube. selalu aku layan lagu untuk hangguk kepala. tapi kali ni, aku cuba search ceramah agama. kata-kata Dr.MAZA dalam video yang bertajuk La Tahzan buat aku menangis. semua kata-kata dia buat hati aku ditoreh-toreh. Aku solat. aku berzikir. aku tambah ilmu agama secar

Kehidupan di bawah tempurung kelapa

aku ada perangai yang aku pun tak pasti perangai ni elok ke tak. aku suka ke'hadapan' bila orang-orang yang aku sayang dalam kesusahan. bagi aku, biar aku takde duit. biar aku susah, asal orang yang aku sayang bahagia. kadang aku terpikir, kenapa peel aku macam ni? sebab aku tak cukup kasih sayang mak ayah ke zaman kecik dulu? so aku nak orang sayang aku? tapi aku rasa tak jugak. jauh di sudut hati aku, aku nak tolong orang sebab aku tau macamana seksanya bila dalam kesusahan, tiada tangan-tangan yang datang menghulur. Sekitar Julai 2012 kesekian kali, aku jadi supermeng. tolong orang yang dekat dengan aku. sesaat pun aku tak timbangkan keputusan yang aku ambik. dia bukak mulut, alirkan airmata mohon bantuan aku. terus aku cakap,"jangan nangis. okay, takpe. aku tolong". aku langsung tak tanya pendapat beradik-beradik aku, suami aku, mak aku or sapa2 pun. even pendapat diri sendiri pun aku tak tanya. aku tolong atas dasar kasih sayang. sungguh aku sayang