Health Tip of The Day

Wednesday, January 12, 2011

gemok lepas kawen?

abang aku yang no.3 sangat laa alert pasal badan aku.. benda pertama yang keluar dari mulut dia bila nampak aku,"berat naik kan? nampak gemok".. masa tu aku pakai baby-t dengan sweater.. KB sejuk wehh.. sangat benar kenyataan tu.. takkan laa dari 54kg ke 62kg badan aku takde perbezaan kan?

bile aku bukak sweater, his wife cakap "laa tak gemuk pun.. sebab pakai sweater".. abang aku perasan je muscle2 yang tumbuh kat badan aku.. pesan dia satu je,"jangan besar sangat, tak lawa".. lor, ape ingat aku ade testosterone banyak sangat ke?

bile lepak dengan kakak2 ipar aku, topik gemok-kurus terkeluar.. bila pergi ukur badan untuk potong kain baju kurung moden, aku pesan kat tailor tuh suruh buat ketat2.. diorang gelakkan aku sambil kasi amaran,"jangan duk koya sangat.. lepas kawin mesti gemok punye".. sambung kakak ipar aku lagi sorang,"sekarang berat dah 62kg.. nanti kawin mesti naik giler2".. ahakss aku gelak je..

iye ke? lepas kawin badan mesti naik yer? aku duduk sambil buat kajian dalam kepala hotak sendiri.. ape aktiviti lepas kawin yang akan buat aku gemok? kalau pasangan lain, mungkin si lelaki tu akan jadi boroi pasal selama ni hidup membujang, takde sapa masak.. bila dah ada bini, si bini nih sumbat dengan bermacam2 makanan berminyak..

satu lagi sebab, orang cakap jiwa senang lepas kawin maka perut pun maju ke hadapan.. tu untuk orang lain laa.. tapi aku rasa benda tu takkan jadi kat aku.. ecewaaahh yakin tuh!

okay laa.. lihat pada kehidupan aku sekarang.. aku rasa lepas kawin pun hidup aku lebih kurang cenggini je.. yang berbeza-nya aku boleh duk serumah-sebilik-sekatil dengan bf aku.. sekarang ni hidup aku pun asyik berkepit dengan bf aku.. pergi gym sama2.. aku masuk kickboxing, dia sebok nak join jugak, aku nak panjat gunung, dia paksa2 suruh letak nama dia jugak..

aku rasa mungkin kami akan jadi lebih fit kot.. pasal minat aku dengan dia lebih kurang sama je.. target kiteorang bila dah kaya sikit, aku nak beli besikal untuk panjat dan menyelongkar bukit.. lepas tu nak join group2 cycling pergi cycle ke seluruh KL.. so kemungkinan untuk melihat aku gendut selepas kawin tu adalah tipis kot..

gemok lepas bersalin tu kemungkinan besar laa.. pasal rangka aku besar.. mesti aku jadi raksasa jadian nanti pregnant..

ape2 pun semua terletak pada diri sendiri.. tak tunggu kawin laa.. makhluk2 tak kawin pun ramai giler yang perut macam mangkuk tingkat.. huhhh kalau dah kawin mesti diorang jadi bas bertingkat2 lak..

kalau kau pandai disiplinkan diri sendiri benda ni susah nak jadi.. kena selalu sedar diri.. kawin tak bermakna korang boleh tambah lemak kat badan.. mengandung bukan tiket untuk kau bedal semua makanan yang kau nak makan dengan alasan,'mengidam'.. haahhh kepala hotak dia mengidam!! orang mengidam rasa sikit pun dah okay dah.. ini mentekedarah tak hengat donia.. itu bukan baby yang mengidam.. tapi mak baby tuh yang gelojoh-mojoh-bernafsu-syaitonnirojim..

tepuk perut tanya otak laa dulu sebelum makan.. niat tu penting beb.. kalau kau kurus pasal kau nak kawin pastu bila dah kawin kau tak perlu laa kurus lagi kannnn? huhhh kat situ dah salah dah.. kurus untuk sihat.. umur mau panjang.. mau tengok anak cucu cicit ciat ;)