Health Tip of The Day

Thursday, March 04, 2010

Mari Memahami Tentang Protein

Protein
Protein nih adalah nutrient yang paling penting yang korang kena ambik hari2 dalam kadar yang mencukupi.. Fungsi protein ialah untuk building and repairing blood, muscles,tulang, gigi, rambut.. 

protein is the most complex group, untuk uraikan dia kena guna banyak tenaga.. tu pasal  dalam proses nak uraikan tuh, metabolisme kite akan menaik.. maka lebih banyak calories akan terbakar..

bile kite ambik protein dari makanan yang kite makan, protein nih akan diuraikan kepada smaller compound called AMINO ACIDS..

amino acids nih ade 20 pecahan dia (berdasarkan standard amino acids).. Dibahagikan kepada dua kategori iaitu :

1. Non essential aminos (11 jenis) ~ dihasilkan sendiri oleh badan kite melalui hati
2. Essential aminos (9 jenis) ~ perlu ambik dari makanan2 yang sepatutnyer

protein plak terbahagi kepada dua kategori iaitu :

1. Complete Protein
2. Incomplete Protein

untuk menghasilkan complete protein, kena ada semua jenis amino acids.. WAJIB ADA 20 JENIS STANDARD AMINO ACIDS.. bile dah cukup semua amino acids, baru laa boleh produce muscle.. kalau tak cukup 20 jenis tuh, badan akan ambik dari our muscle..

selalunya complete protein boleh didapati dalam meat.. and incomplete protein dari tumbuhan macam sayur n kacang..

Berapa Banyak Protein Diperlukan Dalam Diet?
bergantung kepada umur, saiz dan tahap aktiviti seharian anda..

1g of protein = 4kcal

untuk makhluk yang buat aktiviti ringan2 je dalan kehidupan seharian :
0.8gram of protein  per kilogram of body weight 

untuk makhluk yang involve ngan weight training kena ambik lebih sikit :
1 gram-1.5 gram of protein per kilogram of body weight

**tapi ade gak yang aku terbaca dia cakap kalau bodybulding, kena makan 1-1.5gram of protein per pounds of lean body mass.. maknenyer, kena tolak berat lemak dalam badan.. 
ape pun, yang penting jangan makan berlebihan pasal protein pun boleh bertukar jadi glucose kalau berlebihan..

Sumber Protein
protein yang complete boleh diambil dari dada ayam, ikan (tuna,sardin,mackerel,salmon-antara spesis yang banyak protein), telur,susu.

dalam cheese pun ada protein, tapi ade setengah cheese tinggi kadar lemak dia.. so, kena pilih elok2 laa yer.. dalam kacang soya pun ada protein, kacang2 dan jugak sayur2 tertentu.. tapi protein dalam sayur adalah tak complete.. so, untuk melengkapkan nutrisi korang kena laa combine makan sayur ngan ayam.. 

Ape Jadi Kalau Kite Tak Ambik Protein Dengan Cukup? 
for ur info, badan kite nih takleh simpan protein dengan kapasiti yang banyak.. tak macam simpan fat and glucose.. kalau korang stop makan protein untuk sehari, dengan automatiknya badan korang akan ambik sumber protein dari muscle.. Hell NOOOooo!! betapa susah payahnye nak build muscle, sekali badan pow muscle kite.. cizz!! jadi sile laa makan protein dengan cukup..

Ape Lak Jadi Kalau Terlebih Makan Protein?
huuhh suka sangat makan terlebih!! diet yang terlebih protein nih berbahaya kepada mana2 makhluk yang ade kidney problem.. ada jugak pendapat yang mengatakan extra protein dapat mengurangkan kebarangkalian kena Osteoporosis..

extra protein akan diproses menjadi glucose.. dan akan diserap secara SLOW oleh badan.. so, blood sugar takkan naik mendadak..

*****
pendapat aku laa.. ape2 yang korang makan, bersederhanalah.. jangan terlebih kalori dari sepatutnye.. setiap meals yang masuk dalam perut korang, make sure seimbang.. ada sayur, ada carbs, ada fat, ada protein.. makanlah secara sihat dan seimbang..